Sivut

maanantai 16. maaliskuuta 2015

Hiihtoloma Japanissa

Terveisiä tällä kertaa Japanista. Palasimme eilen illalla Nisekosta, jossa olimme neljä päivää hiihtämässä. Lensimme viime tiistaina ensin Sapporoon 2,5 tuntia ja siitä menimme vielä toiset 2,5 tuntia taksilla Nisekoon. Niseko on alueen nimi, johon kuuluvat kaupungit Niseko, Kutchan ja Rankoshi. Nisekon hiihtoalueeseen kuuluu neljä hiihtokeskusta: Niseko Annupuri, Niseko Village, Grand Hirafu ja Hanazono. Nämä kaikki sijaitsevat 1308 metriä korkean Annupuri-vuoren juurella. Suurin näistä hiihtoalueista on Grand Hirafu, jossa mekin olimme. Täällä on paljon yöpymispaikkoja, kauppoja ja ravintoloita. Hiihtokausi on marraskuun lopusta toukokuun alkuun ja vuosittainen lumimäärä täällä on huimat 17 metriä! Ja kyllä, lunta oli aivan valtavasti. En ole ikinä elämässäni nähnyt niin paljon lunta.

Meidän majapaikka oli Grand Hirafussa. Menimme aina ilmaisella bussikuljetuksella Grand Hirafu Mountain Centeriin, jossa hiihtokoulumme alkoi ja josta pääsimme hissillä ylös. Tänne olisi voinut myös kävellä, mutta monojen kanssa lumisateessa ylämääkeen reilut 100 metriä ei houkutellut kävelemään. Olimme huoneistohotellissa Nozomi Views ja se oli kyllä erittäin onnistunut valinta. Sijainti oli hyvin keskeinen ja riittävän iso meidän porukalle, lapsille oli oma huone.

Nozomi Views
Aikuisten huone
Lasten huone
Keittiö/olohuone
Tämä kuva on otettu viimeisenä lomapäivänä...
Tulopäivänämme tämä oli näkymä ikkunasta...
Täällä roskien lajittelu on ihan omassa luokassaan
Voi näitä japanilaisia vessoja, kun vessakäyntiin saa myös musiikkia ja lopuksi vielä pesun ja kuivauksen...

Saavuimme perille tiistaina kolmen aikaan päivällä. Laukkujen purkamisen jälkeen kävimme vuokraamassa välineet (vuokraamo oli kätevästi hotellin vieressä), ruokakaupassa ja syömässä. Maaliskuu on muuten siitä oiva ajankohta mennä tänne hiihtämään, koska lasten varusteet ja hissiliput ovat ilmaisia!

Lapset olivat erittäin innoissaan nähdessään lunta ja ennenkuin kunnolliset ulkovaatteet oli edes saatu päälle, oltiin jo lumessa möyrimässä...

Kosketus lumeen...
Vesa ja Onni olivat täällä hiihtämässä viime vuonna, joten Vesa oli valinnut meille jo valmiiksi illallispaikat. Ensimmäisenä iltana syötiin vähän sashimia, kanaa ja muita herkkuja.

Emma "grillaa" pizzaa

Keskiviikkona alkoi sitten hiihtourakka. Lapsilla ja minulla oli hiihtokoulu, jossa olimme kolme tuntia, lounaaseen asti. Lunta satoi ensimmäisenä päivänä ihan koko ajan ja lumisade oli myös sankkaa, välillä näkyvyys oli erittäin heikkoa, mutta se ei meitä eikä muitakaan estänyt hiihtämästä. Itse asiassa oli todella kiva hiihtää pehmeässä lumessa eikä sellaisilla jäärinteillä, joissa Suomessa olen ollut.

Missä on mun sukset?
Emma ja Onni lähdössä hiihto-opetukseen
Ja sinne minäkin mäkeen, siellä se jossain on...
Onni oli hiihtokoulussa vain keskiviikon, koska hänellä laskeminen sujui jo niin hyvin. Emma sen sijaan ensikertalaisena oli yksityisopetuksessa myös torstaina ja perjantaina. Minun hiihtäminen sujui myös hyvin. Olen ollut hiihtokouluissa ennenkin ja nyt Vesa oli kuitenkin ilmoittanut minut alkeisryhmään. No, ryhmässä kaikki olivat hiihtäneet ennenkin, joten ei sentään ihan alkeista lähdetty liikkeelle. Hiihto-opetus oli ihan hyvä ja selkeästi voin sanoa, että olin molempien hiihtopäivien ryhmämme paras. Myös opettaja sanoi, että voisin siirtyä jo seuraavaan ryhmään. Tällä matkalla en kuitenkaan enempää hiihto-opetusta ottanut, ehkä sitten seuraavalla kerralla. Hiihtelin sen sijaan Onnin kanssa, että Vesa sai laskea itse hurjemmissa mäissä, joihin minä en todellakaan mene. Torstaina sää oli hieman parempi kuin keskiviikkona. Tosin täällä sää vaihtuu ihan minuuteissa. Yhtenä hetkenä on parempi ilma ja pian tulee niin sankka lumipyry, että ei näe mitään. Torstaina menimme ryhmän kanssa myös jo vähän korkeammalle mäkeen ja minullahan ongelmat ovat aina tulleet täällä, kun liikaa katselen alas. No nyt siitä ei ollut pelkoa, koska alas ei nähnyt juuri mitään, mutta toki huomasin, että jyrkempää rinnettä tultiin alas. Silti tulin ja muitta mutkitta. Tosin yhden kerran jäätyminen mäkeen oli lähellä, mutta sain itseni irti pelosta.

Kohti tuulta ja tuiskua...
Niseko, Hirafu, Japan

Täällä luonto on äärimmäisen kaunista. Puut myös auttavat hahmottamaan maastoa enemmän ja niinpä lumisateessakin hiihtäminen onnistui hyvin. Rohkeimmat laskevat puiden välistä ja näin myös Vesa teki. Se on kuulemma kivaa...

Pelko pois, kohta mennään...
Siitä läpi vaan ja edessä punainen mäki! Hiihdonopettajamme vei meidät sinne. Vähän kyllä jännitti...

Perjantaina hiihdin enimmäkseen Onnin kanssa ja sää todellakin vaihteli koko ajan. Hiihtopäivistä perjantai oli kuitenkin sään puolesta huonoin. Menimme Onnin kanssa Gondolilla ylös ja lähdimme tulemaan tuttua vihreää mäkeä alas (en suostu muita laskemaan). Sää muuttui yht'äkkiä ja näkyvyys meni lähes nollaan. En myöskään muistanut yhdessä risteyksessä kumpi mäki oli se tuttu vihreä ja kumpi se jyrkkä punainen, josta tulin kerran hiihdonopettajan kanssa. Entten tentten teelikamentten...valittiin sitten se punainen...Sen huomasin, kun oltiin tulossa mäkeä alas. Mutta rauhassa Onnin kanssa tultiin ja jälkikäteen Onnilla oli aika voittajafiilis, kun oli laskenut alas punaista mäkeä.

Vesa hiihtää Onnin perässä

Hiihtopäivien päätteeksi lapset tekivät vielä koulusta saatuja läksyjä. Onneksi läksyjä ei ollut paljoa, sillä paljon mielummin lapset halusivat vain leikkiä lumessa.

Kukkulan kuninkaat...

Lumienkelit
Ja ihan vain havainnollistaakseni kuinka paljon sitä lunta oli, otin pari kuvaa lumikasoista. Kiinnostaisiko lumityöt täällä?

Hiihtopäivän päätteeksi maistui Latte naapurikahvilassa

Vaikka en ole oluen ystävä, niin kummasti se täällä maistui...
Yhtenä iltana meillä oli pöytävaraus vähän hienommasta ravintolasta, kuin normaalit kylän ruokapaikat. Menu oli hengästyttävä. Ruokaa oli paljon ja se oli hyvää...vaikka listalla olikin makrillia, peuraa, mustekalaa ja endiivejä, jotka eivät ole herkkuani.

Otimme myös drinkkimenun...6 lasia viiniä...
Kävely kylänraitilla
Kylänraitti kylpee valossa ja lumessa
Niseko, Hirafu, Japan

Viimeisenä hiihtopäivänä eli lauantaina heräsimme auringonpaisteeseen. Ja voi mitkä näkymät meitä odottivatkaan huoneistomme ikkunasta...Vuori oli tullut näkyviin. Pilvet lipuivat vuoren päältä nopeasti, joten kamera piti olla valmiina koko ajan.

Lauantaina Vesa lähti ennen meitä muita mäkeen, koska nyt myös ylärinteiden hissit olivat auki ja hän halusi sinne ensimmäisten joukossa.

Vesan ottama kuva aamuvarhaisella
Lauantaina olimme vapaita hiihtokouluista ja päätimme lähteä ylös koko porukka, myös siis Emma. Muina päivinä ylähissit eivät olleet auki ja koska ne nyt olivat auki, saimme kerrassaan hienon hiihtopäivän. Laskimme päivän aikana paljon ja pisimpään kuin muina päivinä ja Emma ei olisi halunut lähteä vielä neljältäkään pois mäestä. Meillä muilla jalat olivat jo aivan väsyneet ja itsellä ainakin viimeinen mäki tuotti jo vaikeuksia, kun enää senttiäkään ei olisi jaksanut hiihtää. Silloin tietää hiihtäneensä tarpeeksi.

Matkaan lähdettiin Grand Hirafusta...
Emma ja Vesa hississä
...matka jatkuu...
...toiselle hissille...
Niseko, Hirafu, Japan

...kohti näitä hissejä ja vieläkin ylemmäs...
Perillä ylhäällä oli mykistävän kaunista.

Ihan huipulle johtavat hissit olivat kiinni

Vuoren päällä olevassa kahvilassa pysähdyimme juomaan kahvia ja kaakaota
Ja sitten taas matkaan, kohti alas...
Emma, Onni ja Vesa ovat jo matkalla

Laskimme täältä Niseko Villagen puolelle ja siellä söimme sushilounaan Hilton hotellissa. Lounaan jälkeen menimme taas hissillä ylös kahvilan luokse ja sieltä laskettelimme alas toiselle puolelle vuorta, Grand Hirafun puolelle.

Lounaalla
Lauantai oli ehdottomasti paras hiihtopäivä sään puolesta ja sen puolesta, että saimme kaikki hiihtää yhdessä. Emma vasta-alkajana ei hidastanut menoamme yhtään. Tyttäreni on varsinainen hurjapää, joka tuli rinteet alas kovaa ja pelkäämättä. Mutta tämä ei yllättänyt meitä yhtään. Onnin ollessa rauhallinen ja varovainen on Emma varsinainen pelkäämätön hurjimus.

Lauantai-iltana kävimme vielä herkullisella illallisella ja lisäksi vähän sakea ja olutta. Oli aika pistää hiihtoloma pakettiin.

Sashimia
Suki-Yaki valmistumassa...
Valmista

Jälkkärikakut
Ravintolan maskottinalle oli "sammunut" baaritiskille...

Tämä oli ehdottomasti yksi parhaimmista ellei jopa paras lomamatkamme perheen kanssa! Syön sanani, RAKASTAN laskettelua! Talvesta en edelleenkään tykkää, mutta olihan se kiva viettää viisi päivää talvessa, kun tietää, että sitten se loppuu ja pääsee lumesta pois.

Japani oli minulle kerrassaan positiivinen yllätys. Menetin sydämeni täysin Japaniin ja lasketteluun. Olin kyllä kuullut ennenkin kehuttavan Nisekoa, mutta tämä ylitti kaikki kuvitelmani. Niseko on rauhallinen paikka, joka on oivallinen perheille. Täällä ei ole vilkasta yöelämää, vaikka baareja monta onkin. Tänne on tultu hiihtämään. Hiihtäminen pehmeässä lumessa on aivan mahtavaa. Niseko on Australialaisten valloittama paikka, heitä on siis täällä niin töissä kuin turisteinakin. Shanghaista tänne matkustaminen on erittäin helppoa ja nopeaa. Suomesta luulen, että täytyy ensin lentää Tokioon ja sieltä Sapporoon. Hiihtovälinekauppoja on paljon, joten täältä voi hyvin ostaa kypärät, lasit, monot ym. tai sitten vuokrata lukuisista vuokraamoista.

Olimme täällä juuri nyt hyvään aikaan. Kiinalaisen uuden vuoden aikaan Hirafussa oli kuulemma satanut vettä ja rinteet olivat jäiset. Lähtiessämme eilen paistoi aurinko ja plussa-asteita oli paljon. Hiihdonopettajani veikkasi, että kausi loppunee tänä vuonna n. parin viikon päästä eli maalis/huhtikuun vaihteessa, mutta koskaanhan sitä ei tiedä...

Meillä oli hiihtopäiviä neljä ja se oli meille riittävä, emme olisi varmasti enää jaksaneet viidettä päivää hiihtää. Mikäli täällä viettää pidemmän aikaa, kannaattaa väliin ottaa vaikkapa hiihtovapaita päiviä ja käydä tutustumassa lähikyliin tai mennä vaikkapa uimaan Grand Hirafun Niseko Prince hotelliin. Uima-allasalue ei ole kovin iso, mutta siellä on uima-allas, pari poreammetta, höyrysauna ja normaalisauna. Kävimme täällä toisen hiihtopäivän jälkeen ja kyllä teki hyvää ulkoilun jälkeen lötkötellä poreammeessa ja käydä höyrysaunassa.

Tästä lomasta jäi aivan ihanat muistot ja odotan jo innolla ensi talvea, silloin palaamme tänne uudestaan...

Drinkeillä Hiltonissa
Lisätietoa Nisekosta:
www.Nisekobase.com - hiihtokoulu (lastenvarusteet ilmaisia koko kauden)
www.gondolasnowsports.com (Meidän hiihtokoulu varattiin täältä)
www. Skijapan.com
www.niseko.com
www.winedineniseko.com
www.niseko-village.com
www.grand-hirafu.jp
www.nisekotourism.com

Ps. Sain lomallamme myös tiedon, että Johtamisen kurssini on suoritettu. Tulos oli kaikista suorittamistani kursseista paras. Jihuu, olen erittäin tyytyväinen!!!