Sivut

perjantai 9. tammikuuta 2015

Loma Filippiineillä - osa 3

Tässä viimeinen lomapäivitys. Mainitsin, että ruokakulttuuri on Filippiineillä olematonta, ainakin meidän mielestä. Piti ihan googlata, että mitä Filippiiniläisestä ruokakulttuurista on sanottu. Ehkä erikoisin ja ällötävin ruoka on Balut-muna. Tämä on keitetty muna, jossa ankanpoikanen on jo lähes kuoriutumisvaiheessa. Lisäksi herkkua ovat kuulemma kalan päät, sian nahka, veriruoat ja koiranliha. Koiranlihan myynti on kuulemma vähentynyt, mutta silti pakosti mietti, kun katseli lukuisia kulkukoiria, että päätyvätköhän he paistiksi. Yök!!

Näitä edellä mainitsemiani "herkkuja" ei meidän hotellissa ollut tarjolla. Tai oli sian nahkaa, mutta sitä syödään myös täällä Kiinassa ja sitä olen maistanut. Ei ole suurinta herkkuani, mutta ihan syötävää. Sen sijaan hotellimme keittiö loihti paljon muita herkkuja. Tykkään ihastella aina erilaisia ruokia, mutta itse olen ruokailun suhteen aika tylsä. Illasta toiseen söin vain salaattia ja sushia. Lukuunottamatta muutamaa iltaa, kun lautaselta löytyi myös kalaa, pihviä ja pastaa.

Parmesanjuustoa

Jouluaaton aattona söimme rannalla olevassa kalaravintolassa.

Alkuruoka
Pääruoka
Leipää
Lapset söivät hampurilaista ja ainakin Onnille maistui.
Jouluaattona heräsimme aurinkoiseen päivään. Vietimme koko päivän rannalla.

Kirjoitimme joulutervehdyksen hiekkaan.

Joulupuuron sijaan lounaana minulla oli rantabaarissa Papayasalaatti ja glögin sijaan virkistävä drinkki.

Hissiselfie matkalla jouludrinkeille.
Mojitolla polkaistiin ilta käyntiin.
Kukat hiuksiin poimimme hotellin pihalta.

Illallisen yhteydessä esiintyi paikallinen lapsikuoro.

Ja myös joulupukki oli mukana.
Joulu Filippiinien lämmössä tuntui aivan ihanalta. Vaikka tosiaan jouluihminen olen ja nautin jouluista Suomessa, niin huomaan, että joulutunnelmaan pääsen missäpäin maailmaa tahansa. Kuten Joulumaa-laulussakin sanotaan...
Joulumaahan matkamies jo moni tietä kysyy;
Sinne saattaa löytää, vaikka paikallansa pysyy.
Katson taivaan tähtiä ja niiden helminauhaa,
Itsestäni etsittävä on mun joulurauhaa.
Joulumaa on muutakin kuin tunturi ja lunta.
Joulumaa on ihmismielen rauhan valtakunta.
Eikä sinne matka silloin kovin kauan kestä,
Joulumaa jos jokaiselta löytyy sydämestä!

Uudenvuodenaaton vietin yksin lasten kanssa Filippiineillä, Vesan palatessa pari päivää aikaisemmin kotiin töiden pariin. Kävimme lasten kanssa syömässä ja katsoimme yöllä raketteja aitiopaikalta, hotellihuoneen parvekkeelta.

Filippiinit tarjosi meille ikimuistoisen ja ihanan loman. Vaikka kohde ei suosikkipaikaksemme pääsekään, oli meillä erittäin onnistunut loma. Cebun Shangri-La on erittäin lapsiystävällinen hotelli ja Shanghaista lentää sinne nopeasti, joten suosittelen kyllä lapsiperheille.

Joka ilta sängyllemme oli jätetty otteita kirjasta Lost Horizon. Viimeisin viesti sopi myös meidän viimeiseen iltaan...

That evening, after dinner,
Conway made occasion
to leave the others and
stroll out into the calm,
moon-washed courtyards.
Shangri-La was lovely then,
touched with the mystery
that lies at the core
of all loveliness...
Conway was physically
happy, emotionally satisfied,
and mentally at ease...

Uudenvuoden päivänä lähdimme aamupalan jälkeen kotimatkalle. Hong Kongissa oli jälleen koneenvaihto. Paluumatka sujui erittäin hyvin, ilman viivästyksiä ja kotiinpaluu oli mieluinen. Näimmehän Vesan muutaman päivän erossa olon jälkeen ja...

Kentällä Hong Kongissa.
 ...kotona odottivat lasten joululahjat.

Emman toivotuin joululahja..."Frozen" -tytöt Anna ja Elsa. Uni omassa sängyssä tuli nopeasti.
Ja näin on uusi vuosi polkaistu käyntiin. On kivaa olla taas kotona ja aloitella uutta vuotta. Bongasin muuten lähiostarimme pihalta vielä viimeiset joulukoristeet ja nämä ovat kyllä hyvin erikoiset...on tainnut kiinalaisilla mennä munat ja porot sekaisin. Hyvää pääsiäistä...eikun hyvää joulua! Ottaessani tätä kuvaa, eräs mies totesi minulle: "Happy Easter". Yhdessä naurahdimme koristeille.

Kiinassa joulun ja uuden vuoden jälkeen koristeet poistetaan nopeasti ja sen sijaan katukuvaan ilmestyvät jo hyvissä ajoin kiinalaisen uuden vuoden viettoon liittyvät koristeet. Helmikuun puolivälissä alkaa Vuohen vuosi.

Meillä vielä lomaillaan ensi keskiviikkoon asti, jolloin lapset palaavat kouluun. Sitä odotellessa... Olemme tässä kotilomallakin tehneet jo kaikenlaista, mutta niistä lisää ensi viikolla.

Rentouttavaa viikonloppua!

Ps. Läpäisin muuten Laskentatoimen kurssin hienosti. Tulos olisi voinut olla parempikin, mutta kun lähtötaso oli nolla, niin olen saavutukseeni ERITTÄIN tyytyväinen. Hyvä minä! Innostus laskentatoimeen kuitenkin jäi ja opiskelu sen parissa jatkuu ensi syksynä.