Sivut

perjantai 8. elokuuta 2014

Viimeisiä lomatunnelmia Suomesta

Viimeisen kahdeksan viikon aikana olen viettänyt lukuisia ihania lomahetkiä täällä Suomessa. Moni lomahetki olisi ansainnut oman blogikirjoituksen, mutta päätin kerätä tähän viimeiseen lomakirjoitukseen ne hetket, joista en ole vielä kirjoittanut.

Hauskanpitoa huvipuistossa

Illallinen kahdelle Helsingissä

Vietimme Vesan kanssa kahdenkeskisen illan Helsingissä pitkästä aikaa. Iltamme sujui todella mainiosti. Illallinen ravintola Murussa.

Ruoka oli aivan loistavaa ja muistin kuvauksen vasta juustolautasen äärellä...

Drinkillä ravintolassa Liberty or Death.

Ilta-auringossa istuskelua Mattolaiturilla.

Lasten iloittelua isovanhemmilla

Emma seisoo käsillään...

Puuhastelua puistossa

Vein lapset puistoon, jossa olen myös itse leikkinyt pikkutyttönä. Kovin on puisto muuttunut ja se tuntuu nyt kovin pieneltä.

Ja samalla hyvästeltiin lasten rakas isomummi ja minun mummi.

Viikonloppu mökillä

Karkasimme Vesan kanssa kahdestaan mökille, lapsilta salaa. Viikonloppu oli kaunis ja helteinen ja nautimme yhdessä veneilystä, hyvästä ruoasta ja hiljaisuudesta (mitä nyt naapurimökkiläisten lasten äänekkäät leikit välillä häiritsivät).

Voiko meri olla yhtään tyynempi? Heitimme ankkurin keskelle merta ja ihastelimme meren kauneutta.

Kävimme myös uudella saarella, jossa emme ole ennen käyneet. Saari on hyvin kivikkoinen ja ei ehkä vielä sellainen, mihin voisi lapsia ottaa mukaan. Meillä oli mukana eväät ja omat polttopuut, että pystyimme grillaamaan makkaraa. Saari oli kertakaikkisen upea kaikessa karuudessaan!

Meidän leiri ja nuotio.

Illalla oli illallinen kahdelle...

Illallisen ja saunan jälkeen lähdimme vielä lähiterassille kuuntelemaan paikallista rautalanka musiikkia soittavaa bändiä.

Kuntoilua Foreverissa

Lomalla kävin myös Forever kuntosalilla. Oli aivan mahtavaa päästä jälleen cycling -tunnille. Hiki virtasi!

Sekä Body Pump -tunneille. Oli tehokasta!

Katjan tallilla

Ystävälläni, Emman kummitädillä on islanninhevostalli Nurmijärvellä, Nukarissa. En ollut nähnyt ystävääni, saati kummityttöäni Essiä pitkään aikaan. Kävimme Emman kanssa katsomassa tallia, jota Essi meille kovin mielellään esitteli. Ensin kuitenkin ihastelimme lukuisia tuliaisia, joita toin Essille Kiinasta. Ihanaa, että pikkuinen heppatyttö osaa olla myös prinsessa.

Emma pelkäsi vähän hevosia...

...joita Essi jo niin tottuneesti rapsutteli.

Emma ja Essi

Yöelämässä ystävän kanssa

Lähdin ystäväni Katjan kanssa eräänä iltana Helsingin yöelämään. Aluksi herkuttelua meillä, sitten junalla Helsinkiin, Santa Fe:hen syömään ja Mummotunneliin. Meillä oli todella vauhdikas ilta, kuten aina, kun yhdessä ulos menemme.

Vielä kerran

Vielä kerran - Manikyyri Heidin luona.

Vielä kerran - Stockmannilla käynti.

Vielä kerran - Illanvietto vanhojen työkavereiden kanssa.

Ja kyllähän Shanghain tyttö aina bongaa jotain tuttua...Shanghai Cowboy...

Vielä kerran - Pihatyöt, ikkunoiden pesu ja kodin siivous. Talossamme on 36 ikkunaa ja iso piha, joten ihan nopeasta projektista ei ollut kyse. Kyllä siinä useampi päivä meni...

Ja Onnilla oli edessä legojen raivaus. Suomeen jääneet Legot levisivät hyvin myös täällä lattioille...

Mutta, kun piha ja koti oli saatu kuntoon. Pudotin imurit ja mopit kädestä. Kotona minua odottaa jälleen taloudenhoitajamme Conny. Tuleekohan olemaan vaikeata olla tekemättä kotitöitä? Ööh, ei!

Vielä kerran - Lapsilla treffit kavereiden kanssa.

Vielä kerran - Pakkaamista. Ja tästä se nyt alkaa...pakkausurakka! Mahtuu, mahtuu...tai niin ainakin toivon...

Ja mahtuihan ne...

Olethan Finnair huomennakin yhtä ymmärtäväinen laukkujen suhteen, kuin maaliskuussakin.

Kiitos!

Suomen lomani oli aivan mahtava ja ISO kiitos teille kaikille keiden kanssa sain aikaani viettää. Näiden muistojen siivittämänä lentää liihotan takaisin Kiinaan, omaan kotiin. Koti on siellä missä kaikki sinun tavarat ja arki on. Eikö niin? Lähtö on myös nyt paljon helpompaa, kuin vuosi sitten. Silloin vastassa oli suuri, tuntematon elämä. Nyt minua odottaa Shanghaissa oma koti ja tuttu arki, toki useilla muutoksilla höystettynä. Kuten Emman koulunaloitus, minun Kauppatieteiden opiskelun aloitus ja rakkaan ystäväni Mariannen paluu Suomeen. Mutta näiden muutosten myötä muokkautuu myös minulle uusi arki ja odotan sitä innolla.

Vaikka intoa paluuseen on, niin kyllähän se ikävä tuli myös Suomeen jääviä sukulaisia ja ystäviä kohtaan. Tämä viimeinen lomaviikko on ollut täynnä hyvästejä ja niinpä tänään tulikin itku. Rakas Onni lohdutti itkevää äitiä. Tiedän, että ikävä helpottaa, kunhan kotiin pääsen.

Lähtiessäni kesäkuussa Kiinasta, moni kiinalainen asia ärsytti minua siellä. Nyt lähtiessäni Suomesta voin todeta saman, moni suomalainen asia ärsyttää minua nyt täällä. Ihmisen mieli ja ajatukset ovat kyllä kummallisia. Eikö sanonta kuulu: "Joskus pitää mennä kauas nähdäkseen lähelle". No, näin minä olen ainakin tehnyt. Kauempaa katsottuani olen huomannut monia hyviä ja huonoja asioita niin suomalaisessa kuin kiinalaisessakin yhteiskunnassa. Mutta en paneudu niihin nyt tässä sen syvällisemmin.

Kuittaan tällä viestillä Suomen lomani vietetyksi ja palaan taas pian "juurilleni", kirjoittamalla elämästäni Shanghaissa.

再见 - Zaijian!

Ps. Onpa sitä kesällä tullut näköjään tällainenkin kuva napattua. Hienot on näkymät, vaikka pimeätä onkin...